Przejdź do głównej zawartości

Technologie. Tworzenie własnej muzyki - pierwsze kroki


UJAM to aplikacja, czyli program komputerowy dostępny online, który możemy podłączyć do Dysku Google. Oznacza to, że nie pobieramy i nie zapisujemy go na twardym dysku komputera. Uzyskujemy jedynie dostęp zdalny do serwera na którym UJAM wykonuje swoje operacje, a efekt końcowy w postaci pliku programu jest zapisywany, albo na serwerze programu, albo na naszym Dysku Google. Pliki są zapisywane z rozszerzeniem .ujam.

Pierwszą rzeczą więc, konieczną ażeby móc pracować z tym programem jest jego podłączenie do Dysku Google. Jest to łatwe i nie zajmuje dużo czasu. Do Dysku Google można podłączać nie tylko UJAM, ale także wiele innych aplikacji. Sposób wykonania tego, to jednak temat na inny artykuł.

Sam program ma bardzo intuicyjny interfejs. Jeśli ktoś wcześniej korzystał z edytora wideo to zobaczy, że ogólną struktura programu i logika pracy jest bardzo podobna. Dźwięk, podobnie jak obraz ruchomy odbywa się w czasie. Podstawowym miejscem działania jest więc ścieżka czasu, sam interfejs wyświetla zaś wiele narzędzi, którymi możemy dostosować dźwięk zgodnie z naszą wolą.

Pierwszy ekran
Otwarcie aplikacji odbywa się na Dysku poprzez kliknięcie czerwonego przycisku "Utwórz" a następnie wybranie z listy rozwijanej "Ujam song". Program otworzy się w nowej karcie. 
Na ładnym grafitowym tle pojawiają się trzy tabliczki z możliwościami do wyboru. Możemy pracować nad własnym utworem, ale mamy też możliwość przyłączenia się do społeczności twórców oraz dostęp do wcześniej opracowanych utworów, załadowanych na platformę UJAM.
Tworzenie muzyki
Chcąc rozpocząć tworzenie początek wybieramy "Create A New Song", czyli utwórz nową piosenkę. Mamy tutaj trzy możliwości do wyboru, żeby zacząć. Bardzo mi się podoba takie rozwiązanie. Jest to jakby ustawienie możliwości tworzenia własnego utworu na trzech poziomach trudności. Ikonka mikrofonu podpowiada nam, że możemy nagrać śpiew, lub dźwięki instrumentu odtwarzając muzykę na żywo. Druga opcja oznaczona ikoną chmurki ze strzałką w górę – to możliwość przesłania pliku audio.
Najbardziej interesująca, na początek, jest jednak opcja trzecia. Mianowicie użycie szablonu. Szablon to przygotowana wersja utworu muzycznego w danej konwencji. Opcja ta oznaczona jest ikoną trójkąta ze strzałek. 

Po kliknięciu na ikonę "Rejam Song Template" program wyświetli okno dialogowe, na którym mamy do wyboru 10 szablonów.Jeśli kursor umieścimy w wierszu danego szablonu, to z lewej strony ukaże się trójkątna ikonka przycisku "odtwórz", a z prawej przycisk z napisem "rejam". Odtworzenie umożliwi nam wysłuchanie utworu i podjęcie decyzji, czy właśnie ten szablon chcemy rozpracować. Po kliknięciu na przycisk "rejam" aplikacja przełączy się do właściwego okna edycji, a szablon, który wybraliśmy staje się tworzywem do naszego działania. Ustawienia  szablonu pojawią się w ścieżce czasu.
Wstążka czasu
Opis ekranu roboczego rozpocznę od dołu. Tutaj właśnie znajduje się ścieżka czasu. Jeszcze niżej – na samym dole znajduje się pasek roboczy, na którym licząc od lewej strony możemy wyróżnić następujące elementy:
- nazwa utworu, na którym pracujemy oraz nazwisko autora
- przełącznik vocal/instrument
- przyciski nawigacji na ścieżce czasu – czyli play, stop, cofnij, oraz nagraj nowy
- okienko z oznaczeniem numeru taktu – w trakcie odtwarzania wyświetla takty w danym momencie,
- przycisk z ustawieniem szybkości tempa utworu,
- mix, czyli ustawienie poziomów głośności ścieżki melodycznej i akompaniamentu
- pitch, czyli ustawienie wysokości dźwięków
- przycisk pomocy: opis działania wyżej opisanych przycisków (w języku angielskim)



Wstążka czasu składa się zasadniczo z czterech równoległych ścieżek. W środkowej części kreskami żółtego koloru oznaczone są dźwięki ścieżki melodycznej (wysokość i czas trwania). Poniżej znajdują się oznaczenia akordów przypisanych do danego taktu, a powyżej na wąskim pasku za pomocą kolorów oznaczone są części utworu takie jak: wstęp, zwrotka, wariacja, refren, zakończenie. Powyżej znajduje się pasek ładowania. Tutaj zmianą odcienia koloru szarego jest wyświetlania stan załadowania programu – po dokonaniu każdej zmiany ustawień. Stan załadowania musi wyprzedzać kursor odtwarzania – w przeciwnym wypadku komputer będzie "zarywał".
Nieco powyżej wstążki czasu znajduje się pasek ustawień stylu. Z lewej strony wyświetlana jest ikona aktualnie ustawionego stylu. Poprzez jej kliknięcie wywołujemy ekran stylów, z których możemy wybierać. Poszczególne style są przedstawione w postaci ikonek przypominających okładki płyt muzycznych.
Ustawienie kursora na ikonce danego stylu powoduje wyświetlenie przycisku odtwarzania, dzięki czemu możemy odsłuchać próbkę dźwiękową, w celu zapoznania się z danym stylem. Jeśli decydujemy się wybrać dany styl – klikamy przycisk "Select style", który pojawia się powyżej. (w trakcie odsłuchiwania próbki). Wraz ze zmianą stylu zmieni się ikona stanu z lewej strony.
Bardziej w prawo znajduje się przycisk "Edit Style". Jego kliknięcie przełączy nas do okna, w którym będziemy mogli zmieniać skład instrumentów w akompaniamencie utworu. Wyciszać bieżące lub dodawać nowe.
Kolejnym przyciskiem jest "Style Speed" Tutaj mamy trzy możliwości do wyboru. 50, 100 i 200 procent. Ustawiamy tutaj sposób odtwarzania akompaniamentu.
W prawo obok jest ikona stanu instrumentu solowego a jeszcze dalej w prawo jest przycisk "Change instrument". Kliknięcie na ten przycisk wywołuje ekran wyboru instrumentów. Ikony instrumentów są wyświetlane powyżej. Każda ikona przedstawiająca jakiś instrument, zawiera rodzinę instrumentów, a jej kliknięcie powoduje wyświetlenie kilku, spośród których możemy wybrać konkretny jako instrument solowy.
Ponieważ nie wszystkie ikony mieszczą się jednocześnie na ekranie, to do przeglądania należy używać suwaka w postaci wąskiego, poziomego szarego paska.
Tworzenie utworu
W trakcie dokonywania zmian wielokrotnie będziemy odsłuchiwać jak wpływają one na ogólne wrażenie muzyczne. W przypadku nieudanej próby możemy wykorzystać przycisk znajdujący się z prawej strony na samej górze "Start over"

Zapisywanie




W celu zapisania naszej pracy należy posłużyć się przyciskiem "Save/share" u góry ekranu. Przełączy on nas do okna dialogowego zapisywania utworu, które podzielone jest na dwie części. Z lewej strony "Save" czyli zapisz, oraz z prawej strony "Publishing", czyli publikowanie.


Po pierwsze, należy nadać naszemu utworowi własną nazwę. Oprócz tego mamy kilka możliwości do wyboru. Dla osób chcących wykorzystać własną muzykę jako podkład do video, najbardziej pożądaną jest opcja "Download MP3", czyli pobierz jako mp3. Kliknięcie na tę opcję wywołuje komunikat o konieczności odblokowania wyskakujących okienek w przeglądarce, a pobieranie pliku się nie rozpocznie.

Wypraktykowałem sposób omijający ten problem. Mianowicie, trzeba skorzystać z opcji "Save as", czyli "Zapisz jako" – spowoduje to otwarcie pola dialogowego z zapytaniem o miejsce gdzie chcemy zapisać. Wybieramy Dysk Google i dzięki temu na naszej przestrzeni będziemy mieli dostęp do tego pliku. Zamykamy okno z informacją, że plik został zapisany pomyślnie ("success")
Przechodzimy na nasz Dysk, wyszukujemy plik i otwieramy za pomocą UJAM. W zasadzie wracamy do pozycji wyjściowej, ale zauważyłem, że dzięki takiej procedurze, możemy teraz kliknąć przycisk "Download MP3", a pobieranie się rozpocznie bez problemów.




Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.