Przejdź do głównej zawartości

Movie Maker Zapisywanie gotowego filmu.


Pracując z plikiem projektu możemy zamykać i otwierać program. Edytować poszczególne jego składniki, ale przychodzi moment kiedy uważamy, że dzieło jest już gotowe i nadaje się do publikacji.
W formacie pliku projektu nie możemy go opublikować, gdyż projekt to jedynie zbiór instrukcji jakie składowe z plików znajdujących się w pamięci stałej komputera mają być umieszczone w filmie. Aby nadać filmowi ostateczny kształt należy go zapisać w formacie, zawierającym rzeczywistą informację o obrazie i dźwięku, a nie o tym gdzie na naszym komputerze taka informacja jest.

Proces przekształcenia pliku projektu w plik w formacie filmowym nazywa się renderowaniem. W jego trakcie komputer przepisuje faktyczną treść ze zdjęć, ujęć filmowych i plików muzycznych. Następie składa wszystko w jedną całość. W zapisanym pliku już nie możemy dokonać zmiany. 
Jeśli zauważylibyśmy potrzebę wprowadzenia poprawki, to możemy to zrobić jedynie w pliku projektu. Może też nastąpić sytuacja, kiedy usunęliśmy plik projektu, lub jakieś pliki robocze, a trzeba w filmie coś poprawić. Wtedy jedynym wyjściem z sytuacji jest rozpoczęcie nowego projektu, zaś nasz gotowy film może posłużyć jako plik roboczy. Wystarczy po otwarciu Movie Makera dodać go jako ujęcie wideo do obszaru roboczego i możemy znów coś z nim zrobić. Tylko, że w tym przypadku ponownie będziemy musieli dokonać operacji zapisania filmu.
Program Movie Maker daje nam możliwość wyrenderowania filmu do jednego z wielu dostępnych formatów. Wybór formatu zależy od tego, w jaki sposób będziemy chcieli film wyświetlać. Najczęściej używanym jest format MP4. Jet to format używany w profesjonalnych telewizjach. Można się nim posługiwać przy zapisywaniu w różnych rozdzielczościach. Obecnie najbardziej powszechnie stosowana jest rozdzielczość 1920 x 1080, czyli Full HD. Format ten wymaga dosyć dużej mocy obliczeniowej komputera i zapisanie dłuższego filmu może zabrać stosunkowo dużo czasu. Jeśli chcemy zaoszczędzić czas, zarówno podczas renderowania, i później podczas ewentualnego przesyłania do np. Youtube, to możemy wybrać rozdzielczość HD 720, czyli 1280x720 pikseli.
Jakie znaczenie ma duża rozdzielczość zapisu? Kanał Youtube staje się coraz bardziej popularny wśród posiadaczy telewizorów. Jeśli liczymy się z tym, że nasze filmy będą odtwarzane na telewizorach, na ekranach o dużych przekątnych, to należy zapisywać z możliwie największą rozdzielczością. Często chcemy zrobić film, do pokazania w gronie rodzinnym i znajomych, Będziemy go wyświetlać na monitorze komputera. Przy wyświetlaniu na małym ekranie różnica jakości pomiędzy Full HD i HD 720 nie będzie praktycznie widoczna.
Wybór opcji zapisu jest więc wyborem podyktowanym względami technicznymi – równowagą pomiędzy możliwościami sprzętu, a jakością przekazu. 

Podsumowanie
Zapisanie filmu jest ostatnią czynnością w programie Movie Maker. Po tej czynności nasz utwór zaczyna żyć swoim życiem. Format i jakość zapisu powinna być podyktowana możliwościami sprzętu i celem, dla którego film powstał.  


Popularne posty z tego bloga

Windows Movie Maker Czasy i szybkość wyświetlania

W poprzednim odcinku poradnika opisany było dodawanie zdjęć i wideo. Po tych czynnościach projekt został zamknięty, a przed zamknięciem zmiany zapisane. Po kolejnym otwarciu projektu widzimy, że elementy wizualne – zdjęcia i lub wideo mamy ułożone w obszarze roboczym. Jeśli dodawaliśmy wiele plików, to są one ułożone w tej samej kolejności, jak w folderze z którego były przesyłane. I o to właśnie chodzi. Czasem jednak już po przesłaniu stwierdzimy, że chcemy jednak zmienić układ slajdów. Aby zmienić kolejność wystarczy dany plik kliknąć. Niebieska ramka oznacza zaznaczenie. Taki zaznaczony element możemy przesuwać myszką, trzymając wciśnięty lewy klawisz. Metoda taka nazywa się "złap, przenieś, upuść" i jest najwygodniejsza do tego typu operacji. Najlepiej jednak nad kolejnością się zastanowić wcześniej, w trakcie przygotowywania materiałów. Zaoszczędzi to nam czasu, a uwagę będziemy mogli zwrócić na inne aspekty filmu.

Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. 
Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs)
Jest kilka rodzajów u…