Przejdź do głównej zawartości

Technologie. Komputer. Postawowe definicje



komputer = urządzenie obliczeniowe, maszyna licząca. Jest to maszyna uniwersalna, czyli może wykonywać różne zadania, w zależności od tego jakim programem się posługuje. (Program = zestaw instrukcji odpowiednio zakodowanych w postaci cyfr, czyli impulsów elektrycznych.)
Podstawowe elementy komputera:
procesor = układ elektroniczny, w którym dokonywane są obliczenia, czyli zamiana pewnych wartości impulsów elektrycznych na inne według wcześniej ustalonego sposobu. Dlatego mówimy: dane wejściowe - te które wprowadzamy do komputera i dane wyjściowe - te które odczytujemy po przekształceniu przez procesor.

pamięć stała = dysk twardy - urządzenie połączone z procesorem. Dysk jest namagnesowany w odpowiedni sposób. W ten sposób przechowywane są informacje. Zmiana sposobu namagnesowania powoduje zmianę zapisanych informacji. Zapis magnetyczny w trakcie odczytywania jest zamieniany na ciąg impulsów elektrycznych. Impulsy te są przetwarzane przez procesor, a następnie znowu zapisywane.
interfejs = zestaw urządzeń służących do komunikacji człowieka z komputerem
Interfejs - po polsku używa się czasem słowa “sprzęg” - składa się z następujących urządzeń:
wyświetlacz = ekran = monitor - są to urządzenia wyświetlające to co dzieje się w komputerze - w sposób zrozumiały dla użytkownika
klawiatura alfanumeryczna (alfanumeryczna, czyli zawierająca litery, cyfry i klawisze specjalne) - służy do wydawania poleceń komputerowi.
myszka lub touchpad (wym: taczpad) lub joystick (wym: dżojstik) - są to urządzenia do poruszania tzw. kursorem, czyli wskaźnikiem myszy - dzięki temu kursor możemy umieszczać na elementach aktywnych i kliknięciem spowodować odpowiednią reakcję komputera.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.