Aby zrobić filmik ze zdjęć trzeba mieć kilka rzeczy. Po pierwsze umiejętności obsługi różnych aplikacji na komputerze. Po drugie przygotowany plan. Po trzecie przygotowane materiały wizualne i dźwiękowe.
Jeśli chodzi o umiejętności, to wśród uczestników występują ogromne różnice. Ale to nie powinno przeszkodzić nawet początkującym w osiągnięciu celu. Przecież po to są zajęcia, żeby się nauczyć. Co najwyżej osoby zaawansowane wykonają filmiki bardziej skomplikowane, dłuższe i z większą liczbą efektów.
Natomiast bardzo ważnym, a często niedocenianym elementem jest planowanie. Te osoby, które już potrafią coś stworzyć, po prostu siadają montują filmik. Niestety, w ten sposób nie uda się wykreować utworu o wysokich walorach estetycznych i dobrych pod względem technicznym.
Natomiast bardzo ważnym, a często niedocenianym elementem jest planowanie. Te osoby, które już potrafią coś stworzyć, po prostu siadają montują filmik. Niestety, w ten sposób nie uda się wykreować utworu o wysokich walorach estetycznych i dobrych pod względem technicznym.
Ponieważ uczestnicy zajęć komputerowych w bibliotece jeszcze nie wszystkie czynności związane z obsługą komputera mają opanowane w stopniu doskonałym, to trzeba zacząć od przygotowania planu wykonania filmiku. W miarę tworzenia umiejętności będą wzrastać samoczynnie.
Taka metoda uczenia się, po angielsku zwana Task Based Learning (TBL), czyli uczenie oparte na wykonywaniu określonego zadania jest stosowana w nauczaniu języków obcych. Myślę, że dobrze sprawdzi się także na zajęciach komputerowych. Wykonanie filmiku wydaje się dobrym typem zadania, ponieważ będzie wymagało użycia programów różnego typu. Do edycji tekstu, zdjęć, dźwięku i wideo. Bardzo ważnym elementem będzie też użycie narzędzi chmury obliczeniowej. Umożliwi to pracę zespołową i prezentację postępu działań poszczególnych uczestników w sali zajęciowej.
Każdy z uczestników otrzymał zadanie do samodzielnego wykonania w postaci krótkiego opisu motywacji wyboru tematu filmu. Innymi słowy ma to być krótki tekst ( ok. 50 do 100 słów) zawierający odpowiedź dlaczego filmik będzie dotyczył takiego a nie innego celu podróży. Tekst powinien zawierać odniesienia osobiste. Nie powinno w nim informacji faktograficznej, dla której miejsce będzie w części głównej filmu.
Pierwszy etap zadania to praca nad tekstem.
Celem tego etapu będzie stworzenie ogólnego zarysu planowanego filmu. Twórca chcąc dokonać czegoś musi mieć ogólny obraz co chce robić. Być świadomy celu do którego dąży, a przed oczami mieć wyobrażenie efektu końcowego.
Najlepiej filmik przyrównać do rozprawki, lub eseju. Kompozycja takiego utworu polega utworzeniu trzech części wzajemnie się dopełniających. Filmik też powinien mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Wspomniany powyżej opis motywacji ma być właśnie rodzajem wstępu. Podanie osobistych motywów powinno zachęcić widza do obejrzenia całości.
Dopiero kolejnym etapem będzie przygotowanie narracji. Do tego celu trzeba będzie się zastanowić co ma być pokazane w filmiku, przeprowadzić badania i zgromadzić informacje. Zapisać w pliku tekstowym, a potem uporządkować tekst i sformatować.
Dzięki temu stopniowo powinien się wyłaniać końcowy efekt i przekaz filmiku. Oczywiście cały czas jest pokusa, aby działać na skróty i od razu wrzucać zdjęcia do edytora wideo. Jednakże w trakcie zajęć nie chodzi tylko o to, żeby szybko osiągnąć cel. Nacisk będzie położony na naukę, którą się nabywa podczas osiągania celu, oraz na to, aby osiągnąć jak najlepszy jakościowo efekt. A od strony uczenia się obsługi komputera będzie to dobre ćwiczenie w posługiwaniu się edytorem tekstu.
Komentarze
Prześlij komentarz