Przejdź do głównej zawartości

Po pierwsze: widok ogólny


Aby zrobić filmik ze zdjęć trzeba mieć kilka rzeczy. Po pierwsze umiejętności obsługi różnych aplikacji na komputerze. Po drugie przygotowany plan. Po trzecie przygotowane materiały wizualne i dźwiękowe.

Jeśli chodzi o umiejętności, to wśród uczestników występują ogromne różnice. Ale to nie powinno przeszkodzić nawet początkującym w osiągnięciu celu. Przecież po to są zajęcia, żeby się nauczyć. Co najwyżej osoby zaawansowane wykonają filmiki bardziej skomplikowane, dłuższe i z większą liczbą efektów.

Natomiast bardzo ważnym, a często niedocenianym elementem jest planowanie. Te osoby, które już potrafią coś stworzyć, po prostu siadają montują filmik. Niestety, w ten sposób nie uda się wykreować utworu o wysokich walorach estetycznych i dobrych pod względem technicznym. 
Ponieważ uczestnicy zajęć komputerowych w bibliotece jeszcze nie wszystkie czynności związane z obsługą komputera mają opanowane w stopniu doskonałym, to trzeba zacząć od przygotowania planu wykonania filmiku. W miarę tworzenia umiejętności będą wzrastać samoczynnie. 

Taka metoda uczenia się, po angielsku zwana Task Based Learning (TBL), czyli uczenie oparte na wykonywaniu określonego zadania jest stosowana w nauczaniu języków obcych. Myślę, że dobrze sprawdzi się także na zajęciach komputerowych. Wykonanie filmiku wydaje się dobrym typem zadania, ponieważ będzie wymagało użycia programów różnego typu. Do edycji tekstu, zdjęć, dźwięku i wideo. Bardzo ważnym elementem będzie też użycie narzędzi chmury obliczeniowej. Umożliwi to pracę zespołową i prezentację postępu działań poszczególnych uczestników w sali zajęciowej. 

Każdy z uczestników otrzymał zadanie do samodzielnego wykonania w postaci krótkiego opisu motywacji wyboru tematu filmu. Innymi słowy ma to być krótki tekst ( ok. 50 do 100 słów) zawierający odpowiedź dlaczego filmik będzie dotyczył takiego a nie innego celu podróży. Tekst powinien zawierać odniesienia osobiste. Nie powinno w nim informacji faktograficznej, dla której miejsce będzie w części głównej filmu.

Pierwszy etap zadania to praca nad tekstem.
Celem tego etapu będzie stworzenie ogólnego zarysu planowanego filmu. Twórca chcąc dokonać czegoś musi mieć ogólny obraz co chce robić. Być świadomy celu do którego dąży, a przed oczami mieć wyobrażenie efektu końcowego.

Najlepiej filmik przyrównać do rozprawki, lub eseju. Kompozycja takiego utworu polega utworzeniu trzech części wzajemnie się dopełniających. Filmik też powinien mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Wspomniany powyżej opis motywacji ma być właśnie rodzajem wstępu. Podanie osobistych motywów powinno zachęcić widza do obejrzenia całości.

Dopiero kolejnym etapem będzie przygotowanie narracji. Do tego celu trzeba będzie się zastanowić co ma być pokazane w filmiku, przeprowadzić badania i zgromadzić informacje. Zapisać w pliku tekstowym, a potem uporządkować tekst i sformatować. 

Dzięki temu stopniowo powinien się wyłaniać końcowy efekt i przekaz filmiku. Oczywiście cały czas jest pokusa, aby działać na skróty i od razu wrzucać zdjęcia do edytora wideo. Jednakże w trakcie zajęć nie chodzi tylko o to, żeby szybko osiągnąć cel. Nacisk będzie położony na naukę, którą się nabywa podczas osiągania celu, oraz na to, aby osiągnąć jak najlepszy jakościowo efekt. A od strony uczenia się obsługi komputera będzie to dobre ćwiczenie w posługiwaniu się edytorem tekstu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.