Przejdź do głównej zawartości

Przyciski poleceń w programie Camtasia 9


Podstawowy widok programu Camtasia 9

Do obsługi programu Camtasia 9 służą przyciski, które są uruchamiane za pomocą wskazania kursorem myszy i jednokrotnym kliknięciem lewym klawiszem. Opisy przycisków są słowne - po angielsku, lub w postaci ikonek. 

Osoby zaczynające pracę z programem mogą czuć się niepewnie, nie wiedząc co który przycisk wykonuje. Poniższe objaśnienie powinno ułatwić rozpoczęcie pracy.

O1 - obszar na którym będą wyświetlane opcje uruchamiane przyciskami z lewej strony. Jeśli czynny będzie przycisk Media, to wyświetlą się tutaj pobrane materiały robocze, jeśli będzie czynny przycisk Visual effects - to wyświetlą się tutaj narzędzia do stosowania efektów wizualnych itd.

Przyciski lewego panelu:
  1. Record - nagraj. Jest to przycisku uruchamiający program do nagrywania ekranu. Otwiera się w nowym oknie i jest obsługiwany własnymi przyciskami.
  2. Media - materiały robocze, wyświetla materiały robocze wprowadzone do programu
  3. Annotations - napisy, kliknięcie otworzy narzędzia wprowadzania napisów
  4. Transitions - przejścia, otwiera paletę przejść do zastosowania pomiędzy klipami
  5. Behaviours - zachowania, jest to opcja nowa, zachowanie to po prostu przygotowany z góry zestaw animacji. Można zastosować i później tylko dostosować, aby szybko wprowadzić złożoną animację na obiekt
  6. Animations - znana z poprzednich wersji opcja wprowadzania animacji. Rozbudowane zostały pewne opcje, a opcja Custom animation to dokładnie to, co było animacją w Camtasii 8.6
  7. Cursor Effects - efekty kursora. Jest to opcja wykorzystywana przy nagrywaniu filmu z ekranu.
  8. Voice Narration - narracja głosowa, przyciski otwiera opcje do nagrywania narracji. Po zakończeniu nagrania narracja zostanie dodana do projektu w miejscu gdzie znajdowała się głowica aktualnego momentu.
  9. Audio effects - efekty audio, wyświetla w panelu opcje audio - narastanie, zanikanie, normalizacja, usuwanie szumu
  10. Visual effects - efekty wizualne, wyświetla narzędzia do zmiany wyglądu klipu np. zmiana koloru, jasności itp.
  11. More - otwiera dodatkowe przyciski, które się nie wyświetlają ze względu na zbyt małą rozdzielczość monitora użytkownika.
  12. + przycisk do dodawania materiałów roboczych, kliknięcie otwiera opcje 
  13. Strzałki edycyjne - cofnij, anuluj cofnięcie. Strzałką w lewo cofamy ostatnią czynność, jest to bardzo przydatne w razie pomyłki. Łatwiejszym sposobem uzyskania tego samego efektu jest skrót Ctrl Z
  14. ikonki oznaczające: wytnij, kopiuj, wklej. Czynności te łatwiej się wykonuje skrótami klawiaturowymi: Ctrl X, Ctrl C, Ctrl V.
  15. ikona przycisku do podziału klipu. Łatwiej się dokonuje podziału klikając na literę S. To spowoduje podział zaznaczonego klipu w miejscu ustawienia głowicy.
  16. Ikona lupy - kliknięcie powoduje wyświetlenie całej długości projektu dostosowane do wielkości ekranu
  17. Suwak ręcznego dostosowania widoku osi czasu. Wskazując kursorem kropkę suwaka i trzymając wciśnięty lewy klawisz, można myszką zwiększać i zmniejszać przybliżenie widoku osi czasu.
  18. Media Bin, Library - karty przełączające widok pola. Media Bin to materiały robocze własne, Library to przygotowane przykładowe i gotowe do użycia czołówki, animacje, muzyka itp. Biblioteka pełni bardzo pożyteczną rolę. Zapisanie własnego klipu do biblioteki pozwala na używanie go w wielu różnych projektach.
  19. Import Media - przycisk do wprowadzania materiałów roboczych do programu, działa podobnie jak przycisk +
  20. Ikony przycisków przełączania widoku pola. Obiekty w polu mogą być wyświetlane w postaci listy, lub siatki.
  21. Ikony przycisków sterujących odtwarzaniem podglądu. Do startu i zatrzymywania odtwarzania najwygodniej posługiwać się klawiszem spacji na klawiaturze.
  22. Ikony przełączania działania kursora. Kliknięcie na zieloną strzałkę przywraca działanie kursora jako wskaźnika. Kliknięcie na rączkę umożliwi przemieszczanie widoku w polu kanwy za pomocą myszki. 
  23. Ikona przycisku przycinania (crop). Po kliknięciu na tę ikonę w ramce otaczającej obiekt na kanwie zmieni się kształt uchwytów. Przesuwanie krawędzi ramki umożliwia odcięcie fragmentu zdjęcia lub wideo. Działa podobnie jak narzędzie crop w edytorach fotografii. 
  24. Przycisk rozwijający opcje ustawień projektu. Można tam ustawić rozdzielczość i kolor kanwy.
  25. Properties - właściwości. Jest to zmiana wobec poprzedniej wersji programu. W panelu powyżej wyświetlą się właściwości i przyciski sterujące do wybranych w lewym panelu opcji. Jeśli np. w lewym panelu wybierzemy “złożony ruch” (behaviour), to tutaj wyświetlą się możliwości zmiany właściwości tego ruchu. Sam przycisk “properties” zamyka i otwiera panel. 
  26. Share - udostępnij. Przycisk otwierający opcje renderowania, z których najczęściej będziemy wybierać Local file, aby zapisać na własnym komputerze.
O2 - obszar w którym wyświetlone są właściwości zaznaczonego klipu i możliwość ich dostosowania
O3 - obszar osi czasu, gdzie wyświetlone są klipy w porządku czasowym oraz wzdłuż osi Z. (kolejność warstw)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.