Dźwięk wstawiony do filmu na panelu roboczym jest przedstawiony graficznie w postaci pasków poniżej miniatur zdjęć.Są to ścieżki muzyki i narracji – różnią się kolorami. Dźwięk zawierający się w wideo jest zobrazowany w postaci wykresu fali dźwiękowej bezpośrednio na ikonie filmu. W ten sposób dźwięk, który słyszymy w trakcie odtwarzania filmu, możemy "zobaczyć" i wykonywać na nim czynności: cięcia, usuwania, wyciszania itd.
Omawiając pole edycji zacznijmy od karty widok. Po kliknięciu na tą kartę otwiera sie panel zawierający kilka możliwości dostosowania. Z lewej strony są ikony przedstawiające lupę ze znakami plus, minus i strzałką w lewo – czyli opcje: powiększ, pomniejsz i resetuj. Czynności te możemy też wykonać innym sposobem. W prawym dolnym narożniku pola edycji znajduje się suwak, za pomocą którego możemy zmieniać sposób wyświetlania elementów do obróbki. Jest to bardzo przydatna opcja – zwłaszcza w przypadku kiedy chcemy precyzyjnie dopasować elementy, bądź dokonać cięcia w precyzyjnie wybranym momencie. Powiększenie widoku fragmentu filmu pozwoli na dokładne ustawienie kursora aktualnego momentu wyświetlania. Ustawienie odpowiedniego widoku ułatwi wykonanie zadania.
W karcie widok możemy też wybrać "Rozmiar miniatury" i wyświetlić podgląd pełnoekranowy. Warto wypróbować te opcje. Mogą one nam znacznie ułatwić i umilić pracę. Zwłaszcza dostosowanie rozmiaru miniatury do własnych upodobań może spowodować, że będzie nam się lepiej pracowało.
Jednakże w kontekście podkładania dźwięku najważniejsza jest ikona przedstawiająca wykres fali z podpisem: Kształty fali. Korzystanie z przycisku tej ikony pozwala na przełączanie widoku ścieżek dźwiękowych pomiędzy widokiem z nazwą pliku, a widokiem z kształtem fali dźwiękowej. Do czego to służy, przedstawię na przykładzie.
Załóżmy, że montujemy filmik z wycieczki objazdowej, którą właśnie odbyliśmy. Chcemy przekazać innym swoje wrażenia, a także porcję wiedzy o zwiedzanych miejscach. Dlatego po ułożeniu zdjęć w odpowiedniej kolejności, ustawieniu czasów wyświetlania i przejść, chcemy nagrać i podłożyć krótkie komentarze do poszczególnych momentów. Rozpoczynamy więc nagrywanie. Komentarzy możemy mieć całkiem sporo. Jeśli w trakcie montażu będziemy zmieniać kolejność zdjęć, trzeba też zmienić kolejność komentarzy. Dzięki wyświetleniu w widoku z opisem możemy łatwo ustawić odpowiedni komentarz pod odpowiednim zdjęciem. Na widoku z kształtem fali nie rozpoznamy treści komentarza. Możemy oczywiście odtworzyć fragment ścieżki dźwiękowej i w ten sposób szukać odpowiedniego komentarza. Nie polecam. Jest to męczące i nieefektywne. Można łatwo się zniechęcić. Jeśli komentarze mamy odpowiednio nazwane, to nawet długi film składający się z dziesiątków zdjęć i wielu komentarzy będzie bardzo łatwy do opanowania. Dopasowanie opisu do obrazu jest bowiem trywialnie proste.
Po co jest drugi widok – widok kształtu fali. Otóż, w czasie nagrywania komentarza, zazwyczaj po włączeniu nagrywania, zanim zaczniemy mówić do mikrofonu upływa sekunda lub dwie. W tym czasie zdarzy się nam chrząknąć, stuknąć w coś, lub powstanie jakiś inny nieoczekiwany hałas.
Dźwięki są przedstawione w formie graficznej i po prostu widać co jest naszym głosem, a co hałasem do usunięcia. Warto o tym wiedzieć i z tego korzystać. W połączeniu z możliwością powiększania widoku, jest to opcja pozwalająca na bardzo precyzyjne przycinanie dźwięków. Widok kształtu fali jest oczywiście przydatny w wielu sytuacjach, ale myślę, że powyższy przykład wystarczy do wyobrażenia sobie jeszcze innych sytuacji.
Przedstawienie dźwięku w formie graficznej pozwala na operowanie dźwiękiem i dopasowanie ścieżki dźwiękowej do warstwy wizualnej filmu. Program Movie Maker daje nam możliwości dopasowania widoku w dwóch miejscach. W karcie widok - w górnej części okna - otworzą się odpowiednie opcje, lub bezpośrednio w polu edycji. Zwróćmy uwagę, że są dwa sposoby dostosowania widoku. W jednym możemy wybierać rozmiar wyświetlanej miniatury zdjęcia, a w drugim stosujemy powiększenie jedynie wzdłuż osi czasu. Korzystanie z tych opcji znacznie ułatwia pracę i pozwoli na dużą precyzję montażu.
Komentarze
Prześlij komentarz