Przejdź do głównej zawartości

Technologie. Podkładanie dźwięku do wideo w programie Olive


Dźwięk jest bardzo ważnym elementem całości filmiku wideo. Badania psychologiczne wskazuję, że lepiej odbiera się filmy w których są błędy w obrazie, za to z dobrym dźwiękiem, niż odwrotnie. Dźwięk może więc w znacznym stopniu podnieść walory filmu, lub je pogorszyć. Na szczęście zasady, którymi kieruje się autor filmiku wideo podczas podkładania dźwięku są bardzo proste i intuicyjne. Należy tylko dołożyć zwykłej staranności.
Edytory wideo, w tym Olive, umożliwiają dodawanie dźwięku do nagrania wideo. Najprostsze umożliwiają dodanie tylko jednej ścieżki i w ograniczonym stopniu pozwalają na edycję narracji i podkładu muzycznego. Program Olive nie posiada ograniczeń co do liczby ścieżek. Oczywiste ograniczenia wynikają ze względów praktycznych. Najczęściej nie ma sensu zbytnio komplikować projektu wideo, więc w zasadzie wystarczą dwie ścieżki - do narracji i podkładu muzycznego. Czasem może dojść ścieżka efektów dźwiękowych, czy dźwięku naturalnego, nagranego na kamerze na żywo.
Do nagrania narracji trzeba się przygotować. Należy napisać tekst mając na uwadze jak długo będzie trwało czytanie. Czas czytania powinien być krótszy od czasu trwania klipu wideo. Jeśli się zdarzy, że tekstu wyszło więcej, to najpierw trzeba to uwzględnić w projekcie i wydłużyć trwanie poszczególnych fragmentów. Przed nagraniem dobrze jest zmierzyć i zapisać ile sekund trwa narracja. Pozwoli to na zorientowanie się jaka jest korelacja słowa czytanego z obrazem ruchomym.
Nagranie narracji można łatwo wykonać bezpośrednio w programie. Wśród narzędzi znajduje się bowiem przycisk dający możliwość wykorzystania mikrofonu komputera. Tak nagraną narrację można dostosować pod względem głośności oraz wyciąć niepotrzebne fragmenty. 
Podczas czytania tekstu narracji nie należy przejmować się drobnymi potknięciami. Takie rzeczy jak zająknięcia, kaszel, chrząkanie bardzo łatwo usunąć już z nagranej narracji. Kiedy więc przydarzy się błąd podczas czytania, to nie należy zaczynać od nowa, tylko wystarczy cofnąć się o jedno zdanie i czytać dalej. Po zakończeniu czytania całości bardzo łatwo usunąć fragmenty z błędami. Robi się to przez wycięcie i usunięcie krótkiego fragmentu ścieżki dźwiękowej. 
Kiedy narracja jest prawidłowa, to trzeba ją dopasować do odpowiednich scen na ścieżce wideo. Czasem zajdzie potrzeba rozcięcia narracji i rozsunięcia poszczególnych fragmentów.


Kiedy narracja jest gotowa to można prowadzić dalsze czynności związane z podkładem dźwiękowym, czyli dodawaniem ścieżki muzycznej. Wybrany utwór muzyczny trzeba zaimportować do projektu i umieścić na osi czasu. Należy dopasować długość muzyki do długości wideo. 
Kolejnym krokiem będzie opracowanie rozpoczęcia początku i końca ścieżki muzycznej. Jeśli dźwięk zaczyna się lub kończy gwałtownie, to powstaje nieprzyjemna reakcja uszu. Dotyczy to zwłaszcza początku. Może być bardzo irytujące jeśli jest cisza i nagle zacznie się głośny dźwięk. Dlatego należy zastosować narastanie dźwięku na początku. Analogicznie na końcu ścieżki stosuje się wyciszenie. 
Ogólnie rzecz biorąc zmiany w głośności powinny być stopniowe, rozłożone w czasie. Nie musi to być długi czas - wystarczy sekunda lub półtorej. Chodzi o to, żeby widz nie był poddany szokowi. Dotyczy to także miejsc gdzie podkład muzyczny przechodzi w narrację. W czasie narracji muzyka powinna być ściszona, ledwie słyszalna. Natomiast przejście między wyciszeniem i podgłośnieniem powinno być płynne. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.