Przejdź do głównej zawartości

Ciekawostki. Czarna magia, czyli sposób na spędzanie czasu w zimowe wieczory


 Jestem youtuberem amatorem. Przez kilka lat prowadzenie kanału było moim całkowicie ubocznym zajęciem, bez osiągania przychodów finansowych. Praca na etacie nie zostawia wiele marginesu czasowego na inne działania. 

Dla osób pasjonujących się edycją wideo pojawiają się wciąż nowe możliwości w zakresie obróbki wideo. Dla twórców publikujących na YouTube edycja wideo, to podstawa. Można mieć wiele pięknych pomysłów i materiałów przygotowanych do pracy, ale dopiero film odpowiednio wykończony ma szansę zaistnieć na kanale youtubera.

Obecnie, na emeryturze nie mam już tego problemu. Plan dnia zależy wyłącznie od mojej woli, dyspozycji, chęci, energii i zainteresowań. Mam więc możliwość poszerzania umiejętności i wiedzy w zakresie, który jest moją pasją. 

Montowanie wideo zaczynałem od darmowego programu Movie Maker 2.6. Zapewne już niewiele osób zdaje sobie sprawę, że był taki programik. Jego następcą był Movie Maker Live. Oba programy były składnikami pakietu programów użytkowych w odpowiedniej wersji systemu operacyjnego Windows.  

Potem próbowałem sił na VideoStudio firmy Corel. Próbowałem też OpenShot, Shotcut. Najbardziej spodobała mi się praca w programie Camtasia, którego jedynym minusem jest to, że trzeba go kupić. Poza Corelem, korzystałem zawsze z darmowych programów na licencji GNU. 

Jakiś czas temu firma Black Magic Design opublikowała darmową wersję programu DaVinci Resolve. Jest to bardzo rozbudowany program na najwyższym profesjonalnym poziomie. Pracując nie mogłem jednak poświęcić czasu na naukę jego obsługi. 

Niedawno zauważyłem, że ukazała się nowa wersja DaVinci Resolve. Oznaczona liczbą 17. Black Magic Design oferuje wersję darmową i płatną. W wersji płatnej jest więcej gotowych efektów, ale wersja darmowa i tak prezentuje więcej możliwości niż np. płatny program Premiere Pro.


Zastanawiałem się, dlaczego tak dobry produkt jest za darmo. Gdzie jest haczyk. Otóż, to jest sposób promocji innych produktów tej firmy. Oprócz tego, że wiele firm wykorzystujących program do celów komercyjnych, po przetestowaniu wersji bezpłatnej, będzie zachęcona do zakupu pełnej wersji za niecałe 300 dolarów, to profesjonalne studia filmowe i telewizyjne będą miały impuls zakupowy do nabycia produktów Black Magic Design takich jak konsole edycyjne, kamery i inne. Wiele korporacji np. banki, producenci samochodów itp. tworzy filmy reklamowe. Mając dochody z takich źródeł Black Magic może zaoferować świetny program za darmo takiemu amatorowi na emeryturze, jak ja. Niech żyje czarna magia.


Dodatkową zaletą programu DaVinci Resolve jest bogata baza materiałów szkoleniowych oferowanych przez producenta. Oczywiście nie w języku polskim. Dla międzynarodowego rynku szkolenia są oferowane w języku angielskim. Można nawet zdobyć certyfikat umiejętności edycyjnych w tym programie. Dla młodych osób może to otworzyć  ścieżkę ciekawej kariery. 


W moim przypadku, mając emeryturę, wystarczą mi umiejętności samodzielnie nabyte. Do dyspozycji są darmowe materiały wideo producenta, darmowe podręczniki w formacie PDF. 

Pierwszy kontakt z tymi materiałami powoduje onieśmielenie. Podręczników jest pięć.  Każdy liczy dobrych kilkaset stron. Po angielsku. Również materiały wideo są po angielsku, a jest ich dziewięć i czas trwania poszczególnych to od 20 minut do 2 godzin. Opanowanie całości, to tytaniczny wysiłek, który rzeczywiście się opłaci w przypadku kogoś, kto planuje ścieżkę zawodową.

Na szczęście sprawa nie jest beznadziejna. Dla kogoś, kto miał już wcześniej do czynienia z tworzeniem wideo samo rozpoczęcie jest całkiem łatwe. Pomimo, że program ma olbrzymie możliwości, nie ma potrzeby wykorzystywać wszystkiego od razu. Bardzo łatwo można zacząć tworzyć proste filmiki, a w miarę nabierania doświadczenia zwiększać zakres umiejętności.


Po pierwszych próbach stworzenia prostego pokazu slajdów z podkładem muzycznym stwierdziłem, że szybciej i przyjemniej tworzy się w tym programie niż w najprostszym programie. Zwłaszcza takim, który ma tylko jedną ścieżkę wideo do edytowania.

Poniżej moja pierwsza próba edycji w DaVinci Resolve 17. Po przygotowaniu materiałów, samo złożenie filmiku wraz z efektami zajęło nie więcej niż pięć minut. Jest to bardzo zachęcające. Pierwszy krok zrobiony, a przede mną wielka kopalnia wiedzy do odkrycia. Słowa "nuda", "pandemia" i "lockdown" zostają wykreślone z mojego słownika.

Komentarze

  1. Zaistnieć na kanale youtube. Trzeba tworzyć ciekawe filmy, które zainspirują widzów. Jakość wrzucanych filmów również jest bardzo ważna. Konkurencja na tym serwisie jest wręcz ogromna.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.