Przejdź do głównej zawartości

O umiejętności patrzenia z różnych pozycji

W technice filmowej przedstawianie akcji z różnych punktów widzenia, stosowanie różnorodnego, dynamicznego kadrowania, jest rzeczą nieodzowną. Podobnie rzecz ma się z filmem rysunkowym. Stosowanie różnych ujęć pozwala na utrzymanie uwagi widza na wysokim poziomie przez dłuższy czas. W powszednim życiu nikt nie gapi się wciąż w jeden punkt. Wyjątkiem jest może czytanie, kiedy oczami przesuwamy po małej przestrzeni, skupiając wzrok na tekście. Ale w przypadku czytania obrazy powstają w naszej wyobraźni. I te obrazy wciąż się zmieniają stosownie do akcji książki. Natomiast w sytuacjach życiowych wciąż krążymy wzrokiem po otoczeniu.


Film rysunkowy stosuje te same techniki co film wykonany kamerą. Przy kamerze stosuje się różne techniki montażowe, które mają za zadanie wzbogacić warstwę wizualną. Kiedy jakieś ujęcie wymaga dłuższego czasu, to stosuje się tzw. przebitki. W filmie rysunkowym wszystko pochodzi z wyobraźni twórcy, a ograniczone jest tylko umiejętnościami w rysowaniu oraz pewnymi ograniczeniami natury technicznej. W amatorskim filmie rysunkowym stosowanie potężnych narzędzi grafiki komputerowej jest niewykonalne. Zostajemy więc z ograniczonymi środkami technicznymi i bardzo często z własnymi brakami umiejętności. Ale dla chcącego nic trudnego. Każdy, kto chce może zrobić film na takim poziomie na jakim go stać. W sytuacji amatora ważna jest pomysłowość i kreatywność w obchodzeniu problemów, których nie da się pokonać. Film można utworzyć stosując wiele pomysłowych środków. Odbiór przez widzów nie do końca jest zależny tylko rozmachu i przepychu zastosowanych środków. Pomysłowe, proste triki mogą sprawić, że widzom się spodoba i ich zaskoczy. Camtasia w łatwy sposób umożliwia coś takiego. Jedyne co potrzebne, to o tym wiedzieć.
Dużą rolę w oddziaływaniu na widza ma sposób “prowadzenia kamery”. O kamerze jako takiej, nie ma oczywiście mowy. Ale sposób rysowania kadru, budowanie scen i ich ruchy może być omówiony językiem odnoszącym się do kamerowania. 
Trzeba więc znać pojęcia planu i jego odmian. Plan bliski, średni, daleki, amerykański, zbliżenie, najazd, odjazd, panorama, nachylenie, ujęcie, scena, cięcie - wszystkie te określenia mają zastosowanie do kreskówki. w takim samym stopniu jak do filmu kręconego przy użyciu kamery.Tematy tutaj poruszone nie są związane bezpośrednio z obsługą programu. Dotyczą raczej sztuki filmowej w ogólności. Natomiast jakie będą wyniki, to będzie zależeć od umiejętności połączenia tych dwóch obszarów. Mając wiedzę ogólną będziemy mogli spróbować wycisnąć z programu co się da.
Poniższy filmik wyróżnia dziewięć typów poruszania kamerą, co skutkuje dziewięcioma rodzajami ruchu scenografii. Ale ruch kamery wpływa też na to jak widz widzi bohaterów. Nie jestem pewien, czy wszystkie te ruchy uda się zrealizować w Camtasii. Ale niektóre będą bardzo łatwe, a efekt bardzo dobry. W kolejnych wpisach spróbuję dokonać analizy poszczególnych ruchów i możliwości ich wykonania w warunkach amatorskich. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.