Przejdź do głównej zawartości

Technologie. Przykład kreskówki. Szukajmy dobrych wzorców



Kreskówki z natury rzeczy przedstawiają postacie w formie skrótowej, uproszczonej. Ponadto są wizualnym sposobem przekazywania treści. Często werbalne wyrażanie się jest pominięte całkowicie. Pozostawione są tylko efekty dźwiękowe i wyrazy wyrażające pozytywne uczucia typu: och i ach, lub przeciwnie ups!, ojej!. W wielu przypadkach realizacja kreskówki przy użyciu takich właśnie środków stanowi o jej powodzeniu u widzów. Pamiętamy wszyscy z dzieciństwa bajki o Reksiu, Kreciku, i innych zwierzątkach, gdzie nie występowały żadne dialogi. Mimo to przekaz był jasny i szybki. Działając na emocje wciągał widza w wir akcji.

Muzyki nie da się opowiedzieć słowami. Kreskówka też jest specyficznym rodzajem twórczości, gdzie głównym środkiem przekazu treści powinien być obraz, czyli przekaz wizualny. Narracja słowna, która tłumaczy się co dzieje się na ekranie, i zastępuje przekaz, jest jakby zaprzeczeniem idei filmu. Staje się raczej utworem audio niż wideo. Są oczywiście wyjątki od tej ogólnej zasady. Na przykład seria filmów, w której główną bohaterką jest Świnka Peppa, świadczy o tym, że umiejętnie wprowadzony komentarz narratora nie spowalnia akcji, ani nie zastępuje przekazu wizualnego.


Osoby próbujące po amatorsku swoich sił w filmie rysunkowym mogą pójść na daleko idące ułatwienia. Jednak ważne jest, żeby zdawać sobie sprawę z tych spraw i świadomie dokonywać wyboru. Czasem może się okazać, że ukazanie emocji w sposób rysunkowy jest prostsze i łatwiejsze do wykonania, niż się może z początku wydawać. Wystarczy uważnie się przyglądać, jakie podejście zastosowali inni twórcy w swoich filmach. Każdy oczywiście ma swój styl i stosuje różne środki wyrazu. Jednak łatwo zauważyć, że ludzie reagują na bardzo proste sygnały. Przede wszystkim ludzie dopatrują się znaczenia nawet tam gdzie go nie ma. Dlatego różne kształty chmur, lub nawet plamy na oknach sugerują postacie, osoby, twarze itp. To co widzimy, najczęściej uwarunkowane jest kulturowo i ewolucyjnie. Na przykład, jeśli ktoś nigdy nie widział konia, a chmura ułoży się w kształt bardzo przypominający końską głowę, to i tak nie skojarzy tego kształtu z niczym.

 

Jeśli zobaczymy kształty składające się z dwóch kropek i kreski pod nimi, to natychmiast kojarzymy to z ludzką twarzą. Codziennie widzimy tych twarzy setki, a nawet tysiące. Oglądając wiadomości bez przerwy widzimy gadające głowy. Te które widzimy często, zapamiętujemy i znamy. Niektórzy nie zapadają w pamięć. Wszyscy jednak mają cechy charakterystyczne - dwoje oczu, usta, nos. Te trzy rzeczy w zasadzie wystarczą, że w ułamku sekundy poznamy, że mamy do czynienia z żywą istotą.
Twarze są różne. Różne są rasy ludzi. Mają różne kształty oczu, nosów i ust. Jednak w wielu przypadkach emocje wyrażone poprzez ułożenie tych elementów występuje powszechnie. Kąciki ust podniesione do góry wyrażają optymizm i dobry nastrój, a opuszczone w dół - przygnębienie i smutek. Oczy też potrafią bardzo silnie wyrazić stan emocjonalny. Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym. Odczytujemy te znaki bezwiednie i uczucia nam się najczęściej udzielają. Jeśli ktoś jest zdenerwowany, to poziom adrenaliny może szybko się podnieść u wielu osób w otoczeniu. Wszyscy wiemy jak zaraźliwe jest na przykład ziewanie. Emocje się udzielają bezwiednie. 


Chcąc stworzyć utwór, który ma oddziaływać na odbiorcę, autor powinien wyjść poza bezwiedne działanie. Należy sobie uświadomić pewne formy. W poezji na przykład dlatego używa się rymu i rytmu, bo to właśnie działa na emocje. Podobnie w muzyce. Film rysunkowy też jest utworem, którego odbiór następuje w określonej jednostce czasu. Zmiany nastroju powinny mieć rytm zgodny z akcją filmu. Nie da się przecież skomentować: teraz królewna płacze - a pokazać ją w zupełnie innej sytuacji. Najlepiej wyrazić to bez słów.
Można dyskutować jak powinno się rysować, to czy tamto. Wśród zawodowych animatorów jest wiele rozbieżnych zdań w wielu kwestiach. Samo rysowanie i animowanie chodu postaci może być wykonane na wiele różnych sposobów. To jakie przyjmiemy rozwiązanie jest kwestią wyboru. Nasza decyzja najbardziej zależy od możliwości wykonania czegoś. Po pierwsze, czy potrafimy coś narysować. Po drugie, czy mamy środki techniczne np. oprogramowanie, itp. do wykonania. Po trzecie, czy czas którym dysponujemy jest wystarczający.




Nikt nie jest od razu doskonały. Z pewnością wiele osób z naszego grona ma odczucie, że obecnie zrobiliby inaczej to, co zrobili rok temu. I tak będzie to trwało. Znaczy to, że się rozwijamy i uczymy. Stopniowo umiejętności się powiększają. Zachęcam do analitycznego przyglądania się rzeczywistości. Wtedy odkryjemy w sobie i uruchomimy drzemiące zdolności.



Jako ilustrację do tego wpisu użyłem zrzuty ekranowe z kreskówek autorstwa Cyanide and Happiness. Jest to bardzo popularny kanał na Youtube. Bardzo doceniam styl rysowników i sposób animowania. Pomysłowe akcje, dynamiczne, szybki mają świetne odwzorowanie w rysunkowych reakcjach postaci. Warto się przyjrzeć tym filmikom analitycznie. Z pewnością można wiele podpatrzeć. Kreatywnie dostosować do własnych możliwości i wykorzystać podczas tworzenia własnych filmików.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.