Narracja w różnych kontekstach może mieć nieco inne znaczenie. Zawsze jednak powiązane ze znaczeniem podstawowym czyli opowiadaniem, historią, opowieścią. Jeśli chodzi o kontekst działań w Akademii Seniora poprzez słowo narracja będziemy rozumieć głośno czytany tekst nagrany przez autora filmu. W konkretnym przypadku, kiedy jest to krótki filmik - nazwijmy go “dokumentalny” - narracja to podkład mówiony, a obraz ją uzupełni i zilustruje.
Do przygotowania narracji najlepiej podejść jak do napisania wypracowania szkolnego. Bez względu na to, czy praca pisemna jest z języka polskiego, historii, czy innego przedmiotu, to we wszystkich przypadkach obowiązują pewne reguły. Każdy z nas jednak chodził do szkoły, i choćby nie wiem jak dawno, to coś tam w pamięci zostało. Raczej nie powinno być problemów formalnych.
Pierwszą i najważniejszą sprawą jest to, aby przekaz był jasny i był przyjemny w odbiorze. Formalnie powinien składać się z trzech części: wprowadzenia , rozwinięcia (przedstawienia tematu), oraz zakończenia, lub inaczej konkluzji, podsumowania.
Pierwsza część zadania została już, praktycznie, odrobiona przez uczestników zajęć. Każdy ma przygotowany tekst, który po nagraniu będzie trwał od pół minuty do całej minuty.
Teraz czas na drugą część, czyli przygotowanie narracji (podkładu słownego), do tego co będzie pokazane w filmie. Najlepiej jest to zrobić w postaci krótkich akapitów.
Pierwszym krokiem powinno być wybranie tematów każdego akapitu. Na przykład, jeśli ktoś robi filmik o podróży do Warszawy to może sobie w punktach wypisać miejsca do pokazania:
- Pałac Kultury i Nauki
- Centrum Kopernik
- Muzeum Techniki
- Galeria wystawowa “Zachęta”
Po ustaleniu treści punktów, następnym krokiem będzie wyszukanie i opracowanie odpowiednich informacji w internecie. oraz ich przedstawienie - w jednym lub kilku zdaniach.
Oczywiście każdy z uczestników dobierze punkty zależnie od własnej sytuacji. Przede wszystkim celu swojej wirtualnej podróży, oraz długości planowanego filmu. Wiadomo, że jeśli ktoś planuje pokazać uroki Londynu lub Barcelony w filmie kilkuminutowym, to siłą rzeczy, trzeba się ograniczyć jedynie do kilku miejsc.
W całym przedsięwzięciu najbardziej chodzi o cele edukacyjne. O to, żeby uczestnicy wypracowali nawyki i umiejętności w pracy z komputerem, które przydadzą się przy wielu innych pracach. Komputer jest narzędziem uniwersalnym i można robić wiele pożytecznych, a różnych rzeczy przy jego pomocy. Natomiast większość czynności dokonuje się przy użyciu pewnej, dość ograniczonej liczby czynności. Są to najpopularniejsze akcje takie jak: kopiuj-wklej, wytnij - wklej, pobieranie plików z internetu, gromadzenie i porządkowanie plików w folderach, edycja plików itd. Jednak to są tylko czynności techniczne.
Na bardziej ogólnym poziomie mamy do czynienia z wyniesionymi ze szkoły sposobami przedstawiania swoich umiejętności. Bez względu na to czy do pisania używamy komputera, czy ołówka to sformułowania i myśli mogą być identyczne. Może się wydawać, że ołówek jest łatwiejszy w użyciu. To wrażenie wynika jednak tylko z tego, że ołówkiem, piórem i długopisem posługiwaliśmy się od dziecka. Ale przypomnijmy sobie - ileż to było w pierwszych latach nauki łez wylanych nad kleksami, ileż godzin spędzonych na przepisywaniu zeszytów, ćwiczeniach w kształtowaniu “brzuszków” i “ogonków”. W świetle faktów, to jednak obsługa klawiatury jest łatwiejsza. Klikamy palcem w klawisz i wychodzi zawsze idealna i czytelna literka. Problem polega jedynie na pokonaniu początkowych trudności i wyrobieniu pewnych nawyków. Tak jest z każdym narzędziem.
Jeśli się zastanowić, to w innych dziedzinach też mamy do czynienia z podobnymi sytuacjami. Na przykład samochód. Prowadzenie pojazdu polega w zasadzie na operowaniu kierownicą, pedałami gazu, sprzęgła, hamulca, przełącznikami świateł, kierunkowskazów itp. Po opanowaniu tych czynności, należy jeszcze zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Potem można już jechać przed siebie dokąd dusza zapragnie, albo wykorzystać samochód do przewiezienia dużych zakupów itp. Końcowy efekt użycia samochodu może być bardzo różny. Bez względu jednak na to czy ma to być podróż do wielkiego miasta, czy na bezludzie, to czynności kierowcy nie różnią się. I chociaż chodzenie wydaje się bardziej naturalne, to jednak samochodem pokonamy większą liczbę kilometrów. I w wygodniejszy sposób.
Pisanie narracji, poza tym, że ma przynieść końcowy efekt w postaci filmiku, przede wszystkim będzie ćwiczeniem z używania edytorów tekstów. Po to, żeby komputer stał się narzędziem przyjaznym i obeznanym.
Komentarze
Prześlij komentarz