Nie oznacza to, że pracownicy przestali pracować.
Ponieważ biblioteka, to nie tylko wypożyczalnia, czytelnia i miejsce różnego rodzaju spotkań. Biblioteka prowadzi wiele działań edukacyjnych. Skierowane są one do dzieci i młodzieży, ale też do osób starszych.
Tak się składa, że spośród wszystkich pracowników biblioteki, właśnie ja zajmuję się działaniami skierowanymi do osób starszych. Od wielu lat prowadzę zajęcia komputerowe dla seniorów.
Obecnie, kiedy nie ma możliwości prowadzenia zajęć bezpośrednio w bibliotece postanowiłem opracować i wdrożyć system szkoleń w trybie online. Decyzją pani dyrektor zostałem oddelegowany do pracy zdalnej. Nie muszę więc przychodzić do biblioteki. Jednocześnie sposób i zakres prowadzenia zajęć pozostawiono w mojej gestii.
W domu mam odpowiedni sprzęt komputerowy oraz szybkie łącze internetowe, to nie ma przeszkód, aby prowadzić działania dla starszych obywateli naszego miasta, zdalnie - przy użyciu nowoczesnych technologii.
Najważniejsze jednak jest to, że doświadczenie w pracy z seniorami oraz wiedza w zakresie posługiwania się narzędziami chmurowymi, umożliwia sprawne wdrożenie procedur komunikacji w formie wideokonferencji oraz przygotowania materiałów szkoleniowych umożliwiających seniorom także naukę własną przy użyciu komputera. W odniesieniu do osób starszych, ale może nie tylko, należy wziąć pod uwagę problemy techniczne wynikające z różnorodności sprzętu pod względem wieku, sprawności i możliwości, ale przede wszystkim fakt, że osoby takie słabo radzą sobie z rozwiązywaniem kłopotów komputerowych w sposób samodzielny. Pierwsze uruchomienia spotkań wideo wymagają długich konsultacji telefonicznych.
Zajęcia będą dotyczyć trzech różnych dziedzin:
- obsługi komputera, a zwłaszcza edycji wideo, tworzenia filmów oraz publikowania w mediach społecznościowych.
- nauki języka angielskiego
- kółka teatralnego, w oparciu o teksty oraz prace plastyczne tworzone przez uczestników
Obserwuję bardzo skrupulatnie rozwój wydarzeń związanych z sytuacją epidemiologiczną w Polsce i na świecie. Wiem, że wszystkie kraje wprowadzają zalecenia, aby do niezbędnego minimum ograniczać wyjścia z domów. W dodatku powinny być też ograniczone bezpośrednie kontakty pomiędzy dziadkami i wnukami z uwagi na łatwość przenoszenia wirusa oraz duże ryzyko, które zakażenie stwarza u osób starszych.
Sądzę, że możliwość uczestniczenia w takich zajęciach pozwoli seniorom przezwyciężyć poczucie izolacji. Programy, które będą używane podczas zajęć będą mogły służyć także do komunikacji pomiędzy różnymi pokoleniami w rodzinach, bez narażania na niebezpieczeństwo przeniesienia wirusa.
Sądzę, że możliwość uczestniczenia w takich zajęciach pozwoli seniorom przezwyciężyć poczucie izolacji. Programy, które będą używane podczas zajęć będą mogły służyć także do komunikacji pomiędzy różnymi pokoleniami w rodzinach, bez narażania na niebezpieczeństwo przeniesienia wirusa.
Narzędzia
Po analizie możliwości postanowiłem oprzeć się na narzędziach oferowanych przez Google. Względy stojące za tym są bardzo przejrzyste. Usługi Google są darmowe, są bardzo łatwo dostępne, przyjazne dla użytkownika.
Chmura Google jest dla mnie narzędziem pracy od dobrych kilku lat i jestem w stanie w krótkim czasie opracować sprawny system e-learningu dostosowanego do potrzeb i możliwości seniorów. To bardzo ważny czynnik. Obsługa musi być bardzo prosta i wymagające jedynie podstawowych umiejętności obsługi komputera.
W przypadku usług Google, wszystkie są dostępne z poziomu konta Google. Oznacza to, że każdy kto ma pocztę na domenie @gmail.com, automatycznie ma dostęp do wszystkich bezpłatnych usług. Nie ma potrzeby instalowania czegokolwiek na komputerach seniorów.
Chmura Google jest dla mnie narzędziem pracy od dobrych kilku lat i jestem w stanie w krótkim czasie opracować sprawny system e-learningu dostosowanego do potrzeb i możliwości seniorów. To bardzo ważny czynnik. Obsługa musi być bardzo prosta i wymagające jedynie podstawowych umiejętności obsługi komputera.
W przypadku usług Google, wszystkie są dostępne z poziomu konta Google. Oznacza to, że każdy kto ma pocztę na domenie @gmail.com, automatycznie ma dostęp do wszystkich bezpłatnych usług. Nie ma potrzeby instalowania czegokolwiek na komputerach seniorów.
Wiele szczegółów technicznych jednak trzeba będzie sprawdzić i wdrożyć procedurę rozwiązywania problemów. Dlatego muszę zacząć od rozmów przez telefon i sprawdzić, czy dane osoby będą miały techniczne możliwości dołączenia do tej formy działań. W wielu wypadkach trzeba będzie udzielić przez telefon szczegółowej instrukcji. To może być jednym z trudniejszych zagadnień, ponieważ osoby starsze i mało doświadczone w użytkowaniu komputera mają kłopot z wyjaśnieniem na czym polega problem. W obecnej sytuacji nie można zasugerować, aby wnuczek pomógł skonfigurować połączenie. Z każdą osobą trzeba będzie to przeprowadzić poprzez instrukcje telefoniczne, krok po kroku. Co prawda w latach ubiegłych, w różnych grupach ćwiczyliśmy w bibliotece wideo-konferencje, ale przewiduję, że uruchomienie pierwszych połączeń będzie najtrudniejszym zadaniem. Kiedy sytuacja pozwalała, seniorzy i seniorki woleli spotkania bezpośrednie. Natomiast zajęcia takie były bardzo przydatne w przypadku osób, których członkowie rodziny wyemigrowali. Teraz się okazuje, że wszystkim się przydadzą.
Podział na grupy zajęciowe
Teoretycznie, jest możliwość uczestnictwa większych grup uczestników w zajęciach. Jednak z uwagi na możliwe trudności w obsłudze komputera ze strony uczestników, zdecydowałem się na konferencje w wąskim składzie - dwoje uczestników oraz osoba prowadząca. To rozwiązanie umożliwi interakcję pomiędzy uczestnikami, a jednocześnie pozwoli osobie prowadzącej na opanowanie sytuacji jeśli wystąpią problemy. Jeśli w tym formacie spotkania będą odbywały się sprawnie, to biorę pod uwagę organizację większych telekonferencji jako spotkań dyskusyjnych. W obliczu konieczności pozostawania w domu, może to być dobrą formą na podtrzymanie więzi społecznych.
Materiały szkoleniowe i organizacja
Ważnym zadaniem będzie przygotowanie materiałów szkoleniowych w formie, która będzie dostosowana do możliwości oraz potrzeb uczestników. Spodziewam się, że wyselekcjonowanie z dostępnych w internecie opcji będzie żmudne. Jednak od poziomu materiałów szkoleniowych bardzo zależy końcowy sukces i osiągnięcie wyznaczonych celów.
Oceniam, że możliwości prowadzenia kursów online przez jedną osobę prowadzącą będzie ograniczone do maksymalnie 25 - 30 osób. Jeśli okaże się, że możliwości organizacji zajęć są większe i będę mógł zaprosić do współpracy kolejne osoby. Obecnie przewiduję prowadzenie zajęć dla 24 osób w cyklu tygodniowym. Codziennie planuję odbywać trzy dwugodzinne sesje szkoleniowe w formacie osoba prowadząca i dwoje uczestników.
W trakcie prowadzenia działań chętnie będę się dzielił doświadczeniami i spostrzeżeniami. Być może moje doświadczenia okażą się przydatne dla osób chcących prowadzić zajęcia zdalne w innych bibliotekach. Przecież nie muszą to być zajęcia tylko dla seniorów. Można sobie łatwo wyobrazić, że zajęcia w takiej formie mogą być skierowane także dla młodzieży.
Komentarze
Prześlij komentarz