Przejdź do głównej zawartości

Jak założyć bloga

przed założeniem bloga

Ten tekst ma za zadanie pomóc osobom, które podjęły decyzję o prowadzeniu bloga, ale nigdy jeszcze nie próbowały tego zrobić. Mam nadzieję, że moje rady pomogą zaoszczędzić sporo czasu i stresów.

Przede wszystkim należy sobie uzmysłowić jaki jest cel bloga, jakie treści będą publikowane i w jakiej formie. Sama nazwa blog sugeruje, że jest to forma pamiętnika. B od słowa Web (sieć) i log - zapisać, zanotować, wpisać. Z uwagi jednak na technologię, blogi przypominają wyglądem raczej nowoczesne kolorowe wydawnictwa, niż zapiski w zeszycie.


Bez względu na to, na jakiej platformie blog jest założony, każdy ma elementy stałe. Podobnie jak kolorowe czasopismo, musi mieć tytuł. Okładka jest pierwszą rzeczą z którą styka się potencjalny czytelnik. Zadaniem tego elementu jest zorientowanie co do rodzaju treści oraz wzbudzenie zainteresowania. W odniesieniu do bloga, sytuacja jest analogiczna. Dobrą praktyką przed podjęciem decyzji o tytula, jest przygotowanie kilku wersji, a następnie wpisywanie po kolei do paska wyszukiwarki i obserwacja wyników. To będzie rodzaj papierka lakmusowego, który pokaże czy tytuł jest udany. Po takim eksperymencie autor będzie mógł wyciągnąć ciekawe wnioski. W zasadzie tytuł  można zmienić w dowolnym momencie, ale częste zmiany, z wielu względów, nie są wskazane.

Drugim elementem, na który warto przygotować to adres URL. Jeśli założymy blog na platformie blogger, to adres będzie miał formę nazwabloga.blogspot.com

Wyrazy blogspot.com występują zawsze, ponieważ pochodzą od platformy. Natomiast pierwszy człon powinien w jakiś sposób nawiązywać do nazwy lub treści bloga, przy czym należy pamiętać, że należy używać jedynie małych liter alfabetu łacińskiego. Polskie litery i znaki specjalne nie mogą być użyte w tym miejscu.

O ile mogą istnieć różne blogi o takiej samej nazwie, to adres URL może wystąpić tylko raz w całym internecie. Dlatego trzeba być przygotowanym na pojawienie się komunikatu, że dany URL jest już zajęty i mieć w zanadrzu opcję zapasową.

Kolejną rzeczą, którą dobrze zrobić, to przejrzeć różne blogi i ignorując całkowicie treść, przyjrzeć się jaki mają wygląd. Wszystko jest oczywiście sprawą gustu, ale dobrze jest określić własne preferencje. Trzeba też mieć na uwadze czytelników. Oni bowiem zanim zaczną czytać cokolwiek, na podstawie wyglądu wystawią ocenę. Mając na uwadze do kogo chcemy kierować treść, należy dobrać odpowiednią formę.

Z pewnością trzeba będzie zastanowić się nad gamą kolorystyczną, na której opierać będzie się kompozycja elementów. Są blogi bardzo proste, całkowicie czarno-białe, sam tekst, bez jakichkolwiek akcentów kolorystycznych. Są też barokowo napakowane elementami ozdobnymi w różnorakiej kolorystyce.

Wybranie odpowiedniego stylu jest zadaniem dosyć trudnym i pracochłonnym. Nie należy się łudzić, że za pierwszym podejściem uda się wypracować doskonały wygląd. to jest czasochłonny proces, ponieważ poprawki trzeba testować na podglądzie i zrobić wiele wersji, zanim dojdzie się do zadowalającego efektu. Mając przygotowaną koncepcję łatwiej będzie skrócić proces prób i testów.

konto Google

Bloga można założyć i prowadzić w oparciu o wiele dostępnych platform. W celu założenia bloga trzeba się zarejestrować. Jedną z opcji jest Blogger. To bezpłatna usługa oferowana przez Google. Możliwe jest też zarabianie na takim blogu, ale trzeba się zarejestrować w programie AdSense, a w blogu włączyć wyświetlanie reklam.

Tworzenie bloga najprościej jest zacząć od wpisania frazy blogger.com w pasku wyszukiwania. Innym sposobem jest odnalezienie ikony blogera w rozwijanym menu z Aplikacje Google.

Komputer wyświetli stronę startową Bloggera. Osoby korzystające wcześniej z usług Google nie muszą się rejestrować. Jednak może zajść potrzeba ponownego zalogowania się. Wyświetli się seria okien dialogowych z polami do wpisania kilku informacji.

Pierwszą rzeczą do wpisania jest nazwa właściciela bloga. Nie musi to być ta sama nazwa, którą używamy w innych usługach. Nazwa ta ma znaczenie jak nazwisko autora książki. Są tacy co publikują pod własnym nazwiskiem, a są tacy co wolą pseudonim. To osobisty wybór.

Drugim elementem do ustalenia jest adres URL.Składa się on z dwóch członów. Nazwy ustanowionej przez użytkownika oraz domeny blogspot.com. Po wpisaniu pierwszego członu, może się okazać, że adres jest już zajęty. W takim przypadku należy zmodyfikować nazwę, aż pojawi się komunikat, że nazwa jest wolna.

Proszę jeszcze zwrócić uwagę, że domyślny motyw, czyli inaczej mówiąc, wygląd został wybrany wstępnie, więc można bloga założyć. Wystarczy kliknąć przycisk “Załóż bloga”

Na tym zostaje zakończony proces zakładania bloga. Wyświetlony jest widok strony roboczej, czyli tzw. zaplecze. Klikając na napis wyświetl bloga w nowej karcie otwiera się widok od strony czytelnika. Łatwo zauważyć, że blog wymaga jeszcze wiele pracy w zakresie opracowania wyglądu.

dostosowanie wyglądu

Po założeniu bloga zostanie wyświetlony widok tzw. zaplecza, czyli strony edytowania bloga. Z poziomu tej strony dokonuje się wszelkich zmian w ustawieniach bloga, a także publikuje się nowe posty.

Kliknięcie na napis Wyświetl bloga, pozwoli zobaczyć aktualny wygląd. Poza tym, że nic tam jeszcze nie ma, od razu rzuca się w oczy brak zdjęcia profilowego. Po kliknięciu na napis zobacz profil włączy się strona edycji profilu. Jest tam pomarańczowy przycisk edytuj profil. Po przewinięciu strony należy odszukać miejsce gdzie wstawia się zdjęcie. Można przesłać zdjęcie z komputera. Należy przygotować nieduże zdjęcie, najlepiej zbliżone do kwadratu. Następnie należy przewinąć stronę do samego dołu i kliknąć przycisk Zapisz zmiany. Ta czynność jest konieczna za każdym razem, kiedy zostanie wprowadzona jakakolwiek zmiana w ustawieniach profilu.

Po powrocie na zaplecze warto przyjrzeć się opcjom ustawień. W lewym górnym rogu wyświetla się nazwa bloga, poniżej przycisk “wyświetl bloga”, jeszcze niżej jest lista przycisków do przełączanie na podstrony umożliwiające różne czynności i ustawienia.
wpisy zastępcze

Przed przystąpieniem do zmian w wyglądzie bloga dobrze jest utworzyć kilka próbnych wpisów. Będzie to bardzo pomocne podczas pracy nad wyglądem bloga.

Aby utworzyć wpis należy skorzystać z przycisku Nowy post znajdującego się u góry. Kliknięcie na ten przycisk powoduje przełączenie do okna tworzenia nowego postu. Widok jest bardzo podobny do standardowego edytora tekstu. Treść postu można wpisać z klawiatury bezpośrednio w blogerze, ale wygodniejsze może być przygotowanie tekstu w zewnętrznym edytorze i wklejenie tekstu. Jeśli się korzysta z opcji wklejenia, to należy pamiętać o przycisku do wyczyszczenia formatowania. Wklejenie tekstu z formatowaniem z zewnętrznego edytora może spowodować, że tekst na blogu będzie się zachowywał nieprzewidywalnie.

Mając powyższe na uwadze można dokonać próbnych wpisów. Najlepiej wykorzystać do tego celu generator tekstu zastępczego lorem ipsum lub po prostu skopiować jakiś nic nie znaczący fragment tekstu. Próbne wpisy ułatwią dostosowanie motywu, ponieważ zastosowane ustawienia będą od razu widoczne. Podobnie można wstawić próbne zdjęcia.

Najlepiej jest utworzyć kilka wpisów testowych i dopiero wtedy przejść do ustawień motywu.

Próbne posty można łatwo usunąć z bloga, kiedy ich zadanie zostanie wypełnione.

projektowanie motywu

Kolejnym etapem tworzenia bloga jest zaprojektowanie motywu. Należy kliknąć na przycisk Motyw obok ikony wałka malarskiego. W zakładce motyw u góry wyświetla się podgląd aktualnego wyglądu bloga w dwóch wersjach - w wersji na monitor komputera oraz ekran urządzenia mobilnego.


Poniżej znajdują się szablony, które mają wstępnie ustawione parametry. Po kliknięciu na szablon wyświetli się podgląd. Szablony są przygotowane w kilku kategoriach. Wybór kategorii jest oczywiście sprawą indywidualną. W mojej ocenie najbardziej interesujące są motywy Emporio i Ciekawy.

Każdy szablon z danego motywu ma inną kolorystykę, krój czcionek itp. Należy wybrać jeden konkretny szablon i kliknąć “zastosuj do bloga”. Następnie należy przewinąć stronę i u góry pod podglądem na urządzeniach kliknąć przycisk Dostosuj. Otworzy się okno zatytułowane Projektant motywów Bloggera. Właśnie to miejsce daje pełnię możliwości twórczych w zakresie dostosowania kolorystyki oraz innych atrybutów wyglądu.

W tej pozycji jest w dalszym ciągu możliwa łatwa zmiana szablonu. Wystarczy przełączać pomiędzy motywami, a w ramach danego motywu możliwe jest przełączanie pomiędzy poszczególnymi szablonami. Z uwagi na dużą skalę możliwości na czynność podglądu należy zarezerwować sporo czasu. Nie ma bowiem osoby, która w szybkim czasie dokonałaby oceny, czy wszystkie ustawienia się podobają. W zasadzie motywy można podzielić na trzy schematy widoku. Jeden to strumień, w którym zajawki artykułów pojawiają się kolejno jeden pod drugim, tak jak w motywie Contempo. Drugi to widok kafelków, gdzie zajawki postów są w postaci mozaiki prostokątów np. motyw Emporio. Jest też motyw dynamiczny, którego widok może zmieniać sam czytelnik.

Po wybraniu motywu należy zająć się tłem. Domyślnie w wielu motywach jest zdjęcie, które można podmienić własnym, przesłanym z komputera, lub wykorzystanym z podręcznej galerii. To co prawda sprawa odczuć estetycznych i nie wszyscy muszą się ze mną zgodzić, ale uważam, że najlepiej jest stosować tło gładkie i raczej unikać zdjęć. Takie tła wyglądają mogą wyglądać imponująco na monitorze komputera, ale dla czytelnika ze smartfonem może być nieatrakcyjne. A coraz większa liczba osób do czytania używa właśnie urządzeń mobilnych.

Kolejnym krokiem jest dostosowanie szerokości poszczególnych elementów. Do tego celu służą suwaki ponad podglądem bloga.

W panelu dostosowania układu treści i układu stopki można wybrać wygląd, którego podgląd jest zaznaczony pomarańczową ramką. Zmieniając zaznaczenie można zmienić wybór układu.

Zakładka zaawansowane otwiera cały szereg dostosowań. Ich przejrzenie i wybór odpowiednich parametrów jest czasochłonne. Trzeba być na to przygotowanym. Jednak wysiłek włożony w opracowanie i stylistykę bloga wart jest ceny. Stanowi bowiem wizytówkę autora, a także ma duży wpływ na ocenę ze strony czytelników. Najciekawsza bowiem treść bez odpowiedniej formy nie będzie w stanie przyciągnąć zainteresowania.

dostosowanie układu bloga

W panelu układu można dokładać opcjonalne gadżety do paska bocznego takie jak automatyczne tłumaczenie, formularz kontaktowy itp.

Dobrze jest zacząć od edycji favikony. Favikona to malutki element graficzny, który wyświetla się z lewej strony zakładki otwartej karty. Domyślną favikoną jest logo bloggera. Warto jednak zmienić ją na własny znak rozpoznawczy. Potrzebny będzie niewielki obrazek o kwadratowym kształcie. Ponieważ favikona jest bardzo mała, więc najlepszy będzie jakiś znak graficzny. Plik do przesłania też powinien być bardzo mały, i obrazek o wymiarach 200 na 200 pixeli będzie zupełnie wystarczający. Pomimo niewielkich wymiarów favikona bardzo ułatwia orientację i rozpoznanie otwartych kart przeglądarki. Dla bloggera własna favikona jest ważnym elementem budowania marki.

Kiedy na polu elementu wyświetla się symbol pisaka, oznacza to, że można go edytować. Po kliknięciu na tym znaczku wyświetli się okienko dialogowe, a w nim opcje możliwe do zastosowania. Wprowadzone zmiany należy zatwierdzić przyciskiem Zapisz. Można też dany widżet usunąć. Można też dodać nowe gadżety. Po kliknięciu na link “Dodaj gadżet”, otworzy się lista możliwych gadżetów do wstawienia. Kliknięcie na niebieski znak plus wstawi gadżet do bocznego paska bloga. Kolejność gadżetów na pasku można zmieniać metodą złap i upuść, chwytając za wielokropek na lewej krawędzi.

Tworząc bloga nie należy nastawiać się, że od razu wszystkie elementy będą ustawione w odpowiednim miejscu. Lepiej sobie zostawić więcej czasu na to zadanie i spokojnie dopracowywać krok po kroku.

publikowanie

Na blogu są dwa miejsca do publikowania - posty, czyli ciąg kolejnych wpisów, oraz strony.

Różnica pomiędzy nimi jest taka, że posty po opublikowaniu układane są w chronologicznej kolejności jeden za drugim. Natomiast strony występują pojedynczo i dostępne są bezpośrednio z paska nawigacyjnego bloga. Każda strona powinna mieć tytuł

Strony mogą służyć do zamieszczanie dodatkowych informacji na przykład można utworzyć stronę zawierającą biogram autora lub też opis misji bloga i powodów jego prowadzenia.

Główną zawartość bloga stanowią jednak posty, czyli wpisy.

Tekst do bloga można wprowadzić dwojako. Na zapleczu jest coś w rodzaju edytora tekstu, gdzie wprowadza się tekst. Zupełnie podobnie jak zwykłym edytorze tekstu. Jedną z różnic jest to, że w tym miejscu nie można wybrać kroju czcionki. Jednolity dla całego bloga krój czcionki wybiera się w zakładce edycji motywu. W tym miejscu można po prostu pisać tak jak w każdym innym edytorze. Co prawda tekst jest zapisywany automatycznie, jednak przed zamknięciem dobrze jest dla pewności kliknąć na przycisk zapisz. Można wtedy zamknąć okno Bloggera, a wprowadzony do tej pory tekst zostanie zachowany. Można ponownie otworzyć zaplecze i kontynuować edycję.

Osobiście przygotowuję teksty w edytorze zewnętrznym, konkretnie w Dokumentach Google. Kiedy tekst jest gotowy, to po prostu kopiuję tekst i wklejam go do Bloggera. Stosując tą metodę należy koniecznie pamiętać o skorzystaniu z przycisku “Usuń formatowanie” i dostosować układ tekstu bezpośrednio w Bloggerze. Wklejony tekst zachowuje bowiem formatowanie źródłowe i po wyświetleniu w blogu może zupełnie się rozjechać.

Tekst nie zostanie opublikowany do czasu wydania polecenia “opublikuj” . Są dwie opcje publikowania - jedna to publikowanie natychmiastowe, a druga to ustalenie daty i czasu publikacji z wyprzedzeniem.

Opublikowany tekst jest cały czas dostępny do edycji. Jeśli zajdzie potrzeba skorygowania tekstu, to można wprowadzić poprawki, a następnie zatwierdzić przyciskiem “aktualizuj”

W każdej chwili autor może także tekst usunąć.



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.