Dla amatorów chcących zrobić mały filmik animowany, dodatkowa praca formalna w postaci napisania scenariusza może wydawać się niepotrzebna.. Najczęściej mając pomysł od razu chcą przystąpić do rysowania i animacji. Mają pomysł w głowie, i z głowy go realizują. Najczęściej takie podejście owocuje niską jakością efektu końcowego. Profesjonaliści nie na darmo wypracowali pewne metody, które ułatwiają pracę i zapewniają wysokie standardy wykonania produkcji filmowej. Dlatego pracę nad filmem należy zacząć od porządnego opracowania scenariusza i scenorysu.
Zacznijmy od zdefiniowania terminów. Scenariusz i scenorys to słowa podobnie brzmiące, jednak różnią się znaczeniem. Zarówno scenariusz jak i scenorys są projektem przyszłego filmu. Scenariusz posługuje się słowem, a scenorys grafiką. Innymi słowy, scenariusz to opis słowny akcji filmu, a scenorys to skrót filmu pokazany w formie komiksu. Wiadomo, że cała idea filmu pomysł jest w głowie twórcy w formie pewnego wyobrażenia. Materializacją tego wyobrażenia będzie oczywiście gotowy film. Film jest jednak utworem skomplikowanym. Zawiera w sobie warstwę fabuły, grafiki, dźwięku, sekwencji czasowej. Scenariusz, a potem scenorys, to kolejne kroki na drodze do realizacji. Pozwalają skonkretyzować wizje, oraz często na opinię innych osób. Na tym etapie wprowadzanie zmian nie jest na szczęście bardzo pracochłonne. Na podstawie projektu można oszacować takie parametry jak długość trwania, styl grafiki, typ animacji itp.
Drugim bardzo ważnym celem opracowania projektu jest to, że można zacząć współpracę w grupie. W razie wystąpienia problemów umożliwi to dyskusję opartą na konkretnym rozumieniu koncepcji. Można wtedy łatwo znaleźć i wdrożyć rozwiązania ewentualnych problemów.
Po trzecie artykulacja pomysłów pozwala na ocenę wykonalności. Dostosowanie do możliwości technicznych wykonania filmu w warunkach amatorskich. Łatwo jest bowiem sobie wyobrazić różne sytuacje i potencjalne zwroty akcji. Trudniej to przekazać przy pomocy rysunku. Wymaga to bowiem umiejętności oraz dużego nakładu pracy. Również styl grafiki ma tutaj wielkie znaczenie. Im bardziej realistyczna grafika, z wieloma szczegółami, to każda czynność animacji się utrudnia. W końcu może się okazać, że czegoś nie da się po prostu zrobić za rozsądną cenę nakładu pracy. Jako amatorzy nie jesteśmy w stanie przeznaczyć dziesiątek godzin pracy nad kilkusekundowymi fragmentami. Analizując treść scenariusza i wygląd scenorysu możemy realnie ocenić własne możliwości. Sam pomysł na film zaś tak przekształcić, aby nie tracąc przekazu treści, maksymalnie uprościć jego wykonanie.
Przy użyciu komputera bardzo łatwo jest przekształcić scenariusz w scenorys, a właściwie połączyć jedno z drugim. Scenariusz jest bowiem zapisem tekstowym treści i opisem wydarzeń w filmie. Pozwala na opracowanie przebiegu akcji, ewentualnych dialogów, komentarzy oraz puenty. Scenorys jest zaś przybliżonym przedstawieniem obrazowym poszczególnych kluczowych fragmentów filmu. Stworzenie scenorysu pozwala na analizę szczegółów postaci, tła, kompozycji poszczególnych scen, ocenę stylu plastycznego.
Przystępując do pracy wiele osób jest nastawionych bardzo entuzjastycznie i chce jak najszybciej przystąpić do animacji. Oglądanie ożywionych obrazków jest bardzo fascynujące, więc chcą od razu zobaczyć efekty. Niestety, takie podejście nie prowadzi do dobrych efektów i jest możliwe jedynie przy bardzo krótkich, liczonych w sekundach filmach. Ponadto tworzenie rysunków i ich ożywianie w jednym etapie prowadzi do wielu niedoróbek, potknięć i poprawek. Dlatego solidna praca nad scenariuszem i scenorysem jest niezbędna. Jest to podstawa sprawnego przebiegu czynności podczas animacji. Sprawi też, że końcowy efekt naprawdę będzie dużo lepszy.
napisze i swój!
OdpowiedzUsuń