Przejdź do głównej zawartości

Jak będziemy animować

Pierwsze próby tworzenia filmów animowanych podjęliśmy w INTELIK-u na przełomie 2014 i 2015 roku. Praca ta przyniosła rezultaty nie tylko w postaci serii filmików, ale przede wszystkim pewne doświadczenie i nowe umiejętności. Teraz możemy się zastanawiać nad kolejnymi działaniami. Z pewnością warto będzie wznowić temat, ale bardziej systematycznie. Przecież animacja to nie tylko obsługa programu komputerowego do edycji wideo. Przekształcanie rysunków w gotowy film to ostatni etap pracy. Tymczasem zanim do tego dojdzie, potrzeba wiele rzeczy przygotować. 

Najpierw musimy przygotować sobie warsztat pracy, czyli przygotować plan czynności, organizację pracy i kontrolę nad poszczególnymi etapami, oraz ustalić z jakich programów komputerowych będziemy korzystać. 
Przygotowanie filmu animowanego jest pracą w wysokim stopniu złożoną. Zawiera się w tym opracowanie koncepcji plastycznej, napisanie scenariusza, przygotowanie scenorysu, wykonanie rysunków roboczych i uporządkowanie ich w odpowiedni sposób, opracowanie efektów dźwiękowych, opracowanie warstwy graficznej czołówki i napisów końcowych, Na każdym etapie będziemy korzystać z komputera. 

Przed przystąpieniem do innych czynności, trzeba zdecydować w jakiej technice i w jakim stylu będziemy tworzyć. Wszystko musi się odbywać w dobrze określonych ramach formalnych. Ogólnie filmy animowane możemy podzielić na kilka rodzajów w zależności od tego jaką techniką zostały wykonane. Przede wszystkim możemy filmy animowane podzielić na kategorie 2D i 3D. Nazwy wywodzą się z języka angielskiego, gdzie litera D pochodzi od słowa dimension - wymiar. Inaczej mówiąc, 2D to animacja dwuwymiarowa, a 3D to animacja trójwymiarowa. Jest to pewne uproszczenie ponieważ wszystkie filmy wideo są dwuwymiarowe - są wyświetlane na płaskim ekranie przylegającym do wymiarów x oraz y. 
Wymiar w kierunku osi z, czyli prostopadłej do płaszczyzny ekranu jest symulowany poprzez zastosowanie różnych efektów. Przede wszystkim cieniowania i perspektywy. 3D odnosi się więc bardziej do rodzaju grafiki, niż techniki animacji. Grafika 3D stała się bardzo popularna w ostatnim czasie, gdyż zarówno możliwości obliczeniowe komputerów, ich oprogramowanie i umiejętności grafików pozwalają na uzyskiwanie naprawdę ciekawych efektów. 
Ceną za efekty jest jednak nakład pracy. Nie dotyczy to jedynie tworzenia postaci i ich ożywienia. Programy do tworzenia grafiki takie jak Blender lub GIMP są bardzo rozbudowane. Można za ich pomocą osiągnąć wspaniałe efekty, ale ceną jest liczba godzin spędzonych na nauczenie się obsługi tych programów. Dlatego pozostaniemy przy uproszczonej animacji 2D.  
Jest to animacja klasyczna znana z wielu produkcji zanim powstała grafika komputerowa. W tej kategorii też mamy kilka możliwości. Mamy więc, animację rysunkową, wycinankową, sylwetkową, oraz poklatkową. Nie będę omawiał szczegółowo wszystkich technik. Skupię się jedynie na tym, co uważam jako optymalne rozwiązanie na poziomie możliwości w konkretnych warunkach działania INTELIK. Z uwagi na nasze możliwości w bibliotece będziemy rysowali w technice 2D. Pozostaniemy przy najprostszych postaciach i tłach. Raczej będziemy unikali stosowania faktur, tekstur, cieniowania. Każdy szczegół dokłada ogromną liczbę pracy. Im mniej szczegółów, tym łatwiej będzie osiągnąć cel.

Dzięki temu uproszczeniu zyskujemy na czasie pracy, co nie znaczy, że gotowe filmy będą prymitywne. Jeśli traktujemy nasze działania jako artystyczne, to w sztuce od dawna wiadomo, że bogactwo środków nie zawsze przekłada się na siłę oddziaływania na widzów. Czasem prosty rysunek ma silniejszy przekaz emocjonalny niż najdoskonalsza - technicznie - fotografia. I to wykorzystajmy. W mojej ocenie wykorzystanie technik uproszczonej animacji 2D jest realną drogą do uzyskania ciekawych efektów w warunkach amatorskich. 
Chociaż więc praktycznie nie mamy wyboru co do techniki - praktycznie musimy pozostać przy 2D -to warto mieć szersze rozeznanie w temacie. Poniższy filmik przedstawia różne typy animacji filmowej i stanowi ogólne wprowadzenie w problematykę zagadnienia. Na jego podstawie można sobie  wyrobić opinię na temat wyboru techniki, którą będziemy stosowali w trakcie zajęć w bibliotece. Niestety, ten film też jest tylko po angielsku. Na szczęście też można włączyć polskie napisy i chociaż z grubsza rozeznać się w jego narracji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciekawostki. Rzeki Babilonu Boney M 1979 Sopot

Rivers of Babylon  Boney M Większość popularnych piosenek krąży tematycznie wokół miłości. Dlatego słuchając przebojów w oryginalnej wersji czasem trudno skojarzyć, że teksty niektórych mogą być naprawdę zaskakujące. Kiedy przetłumaczyłem mojej znajomej tekst piosenki Leonarda Cohena "Who by fire" i okazało się, że słowa nie są wcale o miłości, tylko o umieraniu, to stwierdziła, że jest rozczarowana. Zauroczona wpadającą w ucho melodią i głosem Cohena, była przekonana, że w piosence są wątki dotyczące uczucia pomiędzy mężczyzną i kobietą. Okazało się, że nic z tych rzeczy. Zapraszam do wysłuchania wersji Boney M - Sopot 1979, a podczas słuchania można przeczytać tekst poniżej, wyjaśniający o czym właściwie jest ta piosenka.   Podobnie jest z piosenką Rivers of Babylon w wykonaniu Boney M. Zespół ten kojarzy się raczej z muzyką lekką i dyskotekową. Słuchając piosenki zawsze miałem skojarzenia bardzo przyjemne, w nastrojach gorącego lata i wakacji.  Nie przywodziła na myśl jaki

Technologie. Klawiatura komputera - podstawowe fakty

Niedoświadczonym użytkownikom komputera warto się zapoznać ze sprawami, które nie są intuicyjne i łatwe do samodzielnego odkrycia podczas klikania. Klawiatura jako urządzenie, jest tego przykładem. W swojej praktyce spotkałem się z osobami, którym najprostsze funkcje klawiatury były nieznane. Gwoli sprawiedliwości, trzeba powiedzieć, że nie odnosi się to jedynie do osób starszych. Zdarzyło mi się zaobserwować sytuacje, kiedy osoby w wieku lat dwudziestu kilku do napisania wielkiej litery włączały caps lock. Wbrew pozorom jednak obsługa klawiatury komputera jest nieskomplikowana. Trzeba zapamiętać dosłownie garstkę informacji, żeby usprawnić użytkowanie tego urządzenia. Komputer jest maszyną przetwarzającą informację. Musi być więc wyposażony w urządzenia do przyjmowania informacji i oddawania informacji. W dodatku te urządzenia muszą być przyjazne dla użytkownika. Zbiorczo do tych urządzeń używana jest nazwa interfejs, od angielskiego interface (wym. interfejs) Jest kilka rodzaj

Gify na świąteczne laurki

Gify to małe ruchome obrazki wyświetlane najczęściej na stronach internetowych. Zasada działania gifu polega na złożeniu kilku zdjęć – każde różni się nieco od pozostałych – i wyświetlaniu po kolei w krótkich odstępach czasu.  Być może pamiętacie z dzieciństwa zabawki z kartką i ołówkiem, gdzie poruszając szybko ołówkiem tak, żeby raz była widoczna, raz druga karteczka uzyskać wrażenie ruchu.